Blog Lijfstijl Diëtisten

SAM 3448d

Broodnodig

Van brood word ik dik. Van brood krijg ik buikpijn. Bij het eten van brood krijg ik een opgeblazen gevoel. Brood bevat heel veel koolhydraten. Van brood kan ik blijven eten en raak ik niet vol.

Dit zijn veelgehoorde uitspraken van mensen in onze omgeving of van mensen die bij ons in de praktijk komen. Maar hoe zit het nu echt met brood? Moet je het laten staan of is het toch verstandig om brood te blijven eten.

Zoals wij in onze vorige blog al schreven is iedereen verschillend en heeft ieder mens andere behoeftes. De ene persoon is een enorme broodeter en kan echt niet zonder. De ander houdt meer van warm eten en laat zijn brood liever staan. We willen allemaal zo lang mogelijk gezond blijven met zo min mogelijk klachten. Daar hoort een gezond eetpatroon bij. Een gezond eetpatroon houdt in dat de voeding de nodige bouwstoffen (eiwitten), energie (koolhydraten en vetten) en vitamines en mineralen bevat. Dat betekent dus ook variatie, omdat het heel lastig is om in één dag al je voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Gezond eetpatroon

Wij zijn er van overtuigd dat brood past binnen dit gezonde eetpatroon. Brood bevat immers vezels (als je voor het juiste brood kiest, daarover hieronder meer), calcium, magnesium, ijzer, B-vitamines, jodium en zink. Allemaal belangrijke vitamines en mineralen die je dagelijks nodig hebt. Kies dan het liefst wel voor volkorenbrood. Volkorenbrood bevat over het algemeen de meeste vezels (2,5g per snee brood) ten opzichte van meergranenbrood, speltbrood, maïsbrood en witbrood. Natuurlijk is het prima om af te wisselen met verschillende soorten brood, want zoals we net al beschreven: variatie is ook belangrijk!

Houd je niet zo van brood dan is het belangrijk dat je volwaardige alternatieven eet om wel bovenstaande vezels, vitamines en mineralen binnen te krijgen. Kies dan als broodvervangers voor volkorencrackers, volkorenbeschuit, havermout, granola, volkorenpasta, zilvervliesrijst, volkorenwraps, volkorencouscous en peulvruchten.

Koolhydraten

Hoe zit het dan met die koolhydraten in brood. Eén snee brood bevat gemiddeld 14 gram koolhydraten. Daarentegen bevat een plak ontbijtkoek 15 gram koolhydraten, een krentenbol 32 gram koolhydraten, een pistolet 27 gram koolhydraten en een eierkoek 35 gram koolhydraten. Zo zie je dat het met de koolhydraten in brood eigenlijk nog best wel mee valt. Smeer je er boter en hagelslag op dan wordt de hoeveelheid koolhydraten een stuk meer.

Uitzonderingen

Dan zijn er natuurlijk altijd nog uitzonderingen. In het geval van coeliakie (gluten intolerantie) kan je geen gewoon brood eten voor de darmen i.v.m. gluten in brood (daarover in volgende blog meer). Zo zijn er ook mensen die niet kunnen tegen tarwe, dan kan 100% speltbrood een optie zijn. Ook adviseren wij voor mensen met Diabetes type 2 (en overgewicht) om minder koolhydraten te eten. Soms is het voor deze doelgroep dan verstandig om over te stappen op koolhydraatarm brood of crackers met minder koolhydraten.

Conclusie

Ben je gezond en wil je gezond en gevarieerd eten verban brood dan niet uit je eetpatroon. Kies bij voorkeur voor volkorensoorten brood en varieer met andere vezelrijke producten en broodvervangers.

Liefs,

Marjolein 

Adres

Bakkerij Vreugdenhil
Willem III straat 27
2676 AN Maasdijk
Telefoon: 0174-512424
Voor vragen en informatie gaat u naar
E-mail: info@bakkerijvreugdenhil.nl


sinterklaaspakketten-klein.png

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag: 8.00 tot 18.00 uur
Zaterdag: 7.30 tot 16.00 uur
Op zondag zijn wij gesloten